E – MBILNOST

Ste pripravljeni na prihodnost?
Prihodnost je električna!
Kaj sploh predstavlja besedna zveza E mobilnost?

E mobilnost oziroma elektro mobilnost je globalni trend kjer gre za nek koncept uporabe električne energije v prometu. Predstavlja uporabo tako imenovane zelene oziroma čiste energije za zmanjševanje ogljičnega odtisa ali zmanjšanje emisij trdih delcev v ozračje.

V Evropi je trend naraščanja vozil na električni pogon in distributerjev električne infrastrukture v še
večjem porastu kakor v Sloveniji. Infrastruktura za polnjenje električnih vozil (doma, na delovnem
mestu in na javnih površinah) se razvija in uporablja različne rešitve. Do leta 2020 na evropskih cestah je bilo skoraj 3 milijone vozil na električni pogon in da
bo v regiji infrastrukturo predstavljajo že več kot 4,1 milijon postavljenih električnih polnilnih črpalk. Slovenija že ima dovolj hitrih ponilnic na cestah, zdaj še treba poskrbeti za ponilnice tudi dom in v službi.

 

Vozimo v prihodnost!

Več o E – mobilnosti

Vrste vozil na električni pogon

E mobilnost temelji na vozilih na električni pogon. Pretežno bodo to osebna vozila. Seveda v E mobilnost uvrščamo tudi lahka tovorna vozila, motorna kolesa. Vozila na električni pogon imajo bistveno večji izkoristek kot vozila z notranjim izgorevanjem.

  • PEV ali BEV (Plug- in Electric vehicles  oz. Battery electric vehicles)
  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric vehicles)
  • Parralel PHEV (Uporabljajo oba motorja ICE (Internal combustion engine- motor z notranjim izgorevanjem))  in elektromotor., ICE kot generator za polnjenje baterije + Regeneracijsko zaviranje)
  • Serial PHEV (Uporabljajo samo elektro motor., baterija se polni iz električnega omrežja ali z Regeneracijskim zaviranjem)
  • NEV’s (Neigbourhood electric vehicles- utitlitie vehicles, majhni električni motorji z hitrostjo do cca 40 kmh)
  • EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment- običajno mišljena oprema za polnjenje vozil torej polnilne postaje z dodatki)
Tipi polnjenja električnih vozil

Malo poenostavljeno lahko glede na hitrost polnjenja in glede na polnilno postajo razdelimo vrste polnjenja na tri skupine:

  1. Standardno polnjenje: ponavadi ga uporabljamo doma ali recimo na parkirišču delovnega mesta z močjo do 3,7 kW max 16A enofazno.Glede na nizko maksimalno jakost toka traja polnjenje električnega avtomobila z srednjo kapaciteto baterije vsaj 10+  ur
  2. Standardno hitro polnjenje: na domačih polnilnicah, na javnih mestih, podjetjih, garažnih hišah z močmi do 7,4 kW na enofaznih priključkih z tokom 32A. Verjetno najuporabnejša opcija trenutno na tržišču, vsaj s stališča cene investicije.
  3. Hitro oz. Zelo hitro polnjenje:  
  • Hitro polnjenje: Večinoma so to polnilnice na javnih mestih in poslovnih objektih, čeprav vse naše domače SMA polnilnice dosegajo te parametre: moč med 11 in 22 kW na trifaznem AC priključku z napetostjo 400V
  • Zelo hitro polnjenje Zmogljivosti takšnega zelo hitrega polnjenja je na voljo samo na javnih polnilnicah. Ve te polnilnice delujejo na enosmerni tok in najhitreje napolnijo vaše vozilo, seveda če vozilo to omogoča. Zmorejo  50kW in več.
Načini polnjenja električnih vozil po IEC61851-1

Po tem standardu ločimo 4 različne načine polnjenja, odvisno od: stopnje komunikacije med električnim vozilom in električnim sistemom ter nadzora, ki ga lahko izvajate med postopkom polnjenja.

Mode 1

AC- izmenični tok. Povezava med vozilom in električnim sistemom z običajno električno vtičnico (Schuko v večini primerov). Med električnim vozilom in omrežjem ni komunikacije. Običajno je ta način polnjenja namenjen polnjenju majhnih vozil, kot so motorna kolesa in električna kolesa z nizko porabo energije (10A). Polnjenje električnega vozila s kapaciteto baterije 30kWh ali več namreč traja pol dneva +

Mode 2

AC – izmenični tok.  V tem primeru se povezava med avtomobilom in električnim sistemom ne izvaja neposredno, kot v načinu 1. Proizvajalec vstavi varnostni sistem v polnilni kabel, tako da lahko nadzorujete zanesljivost priključitve električnega vozila in omogoča določanje različnih parametrov polnjenja. Način polnjenja 2 omogoča tudi, da sistem doseže največjo moč 7,4 kW pri enofazni in 22 kW v trifazni povezavi z omejitvenim tokom 32 A na fazo. V načinu 1 električna napeljava zahteva diferencialno stikalo za zaščito in instalacijski odklopnik.

Mode 3

AC – izmenični tok.  Način polnjenja 3 se izvede s posebnim terminalom za električna vozila, ki vključuje zaščito v strukturi in v priključku; vključuje vrsto funkcij, kot so pravilna verifikacija povezave, trajna kontrola vtičnice na tleh, vklop in izklop polnjenja, kot tudi možnost izbire moči polnjenja glede na potrebe vozila. Največja moč v načinu mode 3 je lahko 7,4 kW pri enofazni in 22 kW  pri trifazni priključitvi (32 A na fazo). Uporabljata se Konektor Tip 1 ali konektor tip 2.

Mode 4

DC – enosemrni tok.   Za razliko od ostalih 3 primerov se v tem četrtem načinu električno polnjenje izvaja v enosmernem toku, kar sistemu omogoča, da prenese moč celo do 100 kW (trenutno). Kot lahko vidite v načinu polnjenja 3, način 4 vključuje tudi potrebne zaščite za zelo zmogljivo potrebno infrastrukturo. Konektorji tipa: Connector combo 2 (CCS2) ali CHAdeMO

Vrste priključnih konektorjev
  1. Connector Type 1 (SAE J1772) To je standardni japonski priključek za polnjenje električnih vozil na izmeničnem toku (ki ga sprejmejo tudi severnoameriške države in EU). Vgrajen je v modelih kot so:  Opel Ampera, Nissan Leaf, Nissan ENV200, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi iMiev, Peugeot iON, Citröen C-Zero, Renault Kangoo ZE (tip 1), Ford Focus električni, Toyota Prius Plug in KIA SOUL EV. Zasnovan je za enofazno tokovno povezavo: (fazna, neutral in ozemljitev). Prav tako ima dva zatiča za komunikacijo z vozilom in dodatno zaščito za zaklep priključka, da bi se izognili odklopu s strani tretje osebe. Maksimalni tok, pri katerem lahko deluje, je 32A (enofazni). Ki omogoča maksimalno obratovalno moč 7,4kW.
  2. Connector type 2 (IEC 62196-2) Ta tip priključka je splošno znan kot “Mennekes”, ki je ime prve blagovne znamke, ki jih je tržila. Ta tip priključka je odobren kot evropski standard. Njegov konektor je za izmenični tok, in je nameščen na modelih električnih vozil, kot so BMW i3, i8, BYD E6, Renault Zoe, Tesla Model S, Volvo V60 plug-in hibrid, VW Golf plug-in hibrid, VW E-up, Audi A3 E-tron, Mercedes S500 plug-in, Porsche Panamera in Renault Kangoo ZE. Priključki tipa 2 omogočajo do 16 A na enofaznih priključkih in do 63 A na trofaznih priključkih. Največja moč: 3,7 kW oziroma 44 kW. Njegova porazdelitev PIN-ov je podobna tipu 1, v tem primeru pa sta vgrajena še dva zatiča, ki ustrezata dvema dodatnima fazama, ki sta potrebna za trifazno polnjenje.                                 
  3. Connector type 3. Ta tip konektorja je leta 2010 ustvarilo združenje EV Plug Alliance, katerega člani so Scame, Schneider Electric in Legrand. Vendar pa je ta tip konektorja izgubil tržno bitko s prejšnjim model (tip 2) in je trenutno bolj neuporaben. V okviru tega modela lahko ločimo dve različici:  3A ki je pripravljen za enofazni način z tokom 16 A (fazni, nevtralni, ozemljitveni in kontrolni zatič) ter 3C ki omogoča enofazne in trifazni način pri 32 A (3 faze, nevtralno in kontrolno iglo + prisotnost) Največja dovoljena moč za ta priključek je 22 kW. 
  4. Combo 2 connector (IEC-62196-3). Ta model je evropska sprejeta različica za enosmerno napajanje. Kot že ime pove, je kombiniran priključek, ki ga tvori priključek za izmenični tok AC tipa Type 2 in dvožični DC konektor. To ponuja možnost polnjenja v načinih 2, 3 in 4 preko enega samega izhoda. Največja moč, pri kateri lahko deluje v AC, je 43 kW, v nekaterih primerih pa tudi do 100 kW. Danes lahko v načinu DC deluje na 50 kW. Proizvajalci, kot so Audi, BMW, Porsche in Volkswagen, vključujejo to vrsto priključka.                               
  5. CHAdeMO. Ta tip je razvilo japonsko združenje, ki sta ga ustanovila Tokyo Electric Power Company (TEPCO), Nissan, Mitsubishi, Fuji Heavy Industries (Subaru) in Toyota. Zasnovan je za hitro polnjenje pri enosmernem toku DC, ki lahko napaja do 50 kW moči s tokom, ki lahko doseže do 125 A. Uporablja se v električnih vozilih, kot so Nissan Leaf, Nissan ENV200, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi iMiev, Peugeot iON, Citröen C-Zero in KIA SOUL EV.                                       

Zakaj kupiti električni avtomobil?

  • So prijazni do okolja, prispevajo k izboljšanju kvalitete ozračja
  • Učinkovitost in izkoristek vložene energije je bistveno večji od običajnih vozil z motorjem z notranjim izgorevanjem
  • Nizka poraba energije z bistveno nižjimi obratovalnimi in nižjimi stroški vzdrževanja
  • Večja stopnja zanesljivosti zaradi manj premičnih delov itd.
  • Visok nivo zmogljivosti
  • Že trenutni modeli EV imajo soliden-primeren doseg za povprečno dnevno uporabo
  • Prinašajo koristi električnemu sistemu in njegovem razvoju
  • So dober potencial za ekonomski razvoj
  • Paleta modelov električnih avtomobilov nenehno raste
  • Postajajo bolj cenovno dostopni
  • So zabavni za uporabo in vožnjo
  • So tišja, predvsem v urbanih okoljih, kjer so trendi za zmanjšanje onesnaženosti s hrupom

 

Hitri kontakt